vrijdag 10 mei 2013

Blauwe Regen!

Maandag 6 mei heb ik op school verder gewerkt aan de broche sluiting. Ik had van het weekend een rond gebogen staf zilver verlijmd met giethars aan het object, maar deze bleek aan de voorkant zichtbaar te zijn. Daarom had ik deze los gefreesd en verplaatst. Daarna ben ik begonnen aan een nieuw project in ebbenhout. Ik freesde weer een heleboel gaten en holen in het object en ging daarbij langer door dan de vorige keer. 
Dinsdag 7 mei freesde ik de laatste gaten in het ebbenhout en toen was het object klaar om door giethars overgoten te worden. Daarna heb ik de broche afgemaakt, door het giethars in model te frezen en de sluiting werkend te maken.
Thuis heb ik verder gewerkt aan mijn concept voor het boek die we moeten maken over ons werk. Ik heb gekeken naar de commentaren van de laatste keer en ben daarmee aan de slag gegaan.
Lucia had als tip gegeven om foto's toe te voegen van de kunstenaar Hieronymus Bosch en op internet deed ik daarom een onderzoek om te kijken welk werk geschikt zou kunnen zijn.


Aan het einde van de middag wilde ik even een rondje door de stad lopen, na lang achter de computer gezeten te hebben. Onverwacht besloot ik toen om de Bardini tuin te bezoeken, want ik wilde nog steeds de met Blauwe Regen begroeide loopgang bekijken! De tuin stond er prachtig bij en was flink gegroeid sinds de laatste keer dat ik er was. Weelderige klimplanten bloeide rijkelijk met witte bloemen en overal stonden de rozen al in bloei. Tot mijn teleurstelling zag ik boven aan de heuvel een groene tunnel, maar dichterbij gekomen, bleek de Blauwe Regen van binnen verstopt te zitten! Ze waren eigenlijk net uitgebloeid, maar nog steeds spectaculair om te zien en helemaal met het mooie uitzicht over Florence. 
Omdat de rozen zo mooi in bloei stonden, werd ik nieuwsgierig naar de rozentuin die vlakbij ligt. Na het beklimmen van de trappen vanaf de ingang werd ik verrast door een kleurrijke bloemenzee aan rozen. Overal waar je keek stonden rozen in bloei, in variërende kleuren, vormen en maten. De tuin beschikte over een grote variëteit aan soorten.
Woensdag 8 mei heb ik de eerde laag giethars over mijn ebbenhouten object gegoten. Eigenlijk was het de bedoeling om een ander materiaal dan giethars te gebruiken, maar Doris moet mij daarbij helpen en was deze week nog te druk. Ik probeerde uit om in meerdere etappes te gieten, om het ontstaan van luchtbellen te voorkomen. Helaas zag ik al na een uur dat er luchtbellen ontstonden, hetzij minder dan de vorige keer. Tijdens de lunch pauze ben ik nog een keer naar de rozentuin gelopen, want die is in mei echt op zijn mooist. Al deze bloemen moeten ergens van kunnen groeien, dus ja het regent best veel in deze periode! In de stromende regen liep ik door de stad, om op zoek te gaan naar een koord waaraan ik de ringen als lampionnen ga ophangen. Uiteindelijk vond ik een geschikt zwart sieraden koord, die het bitchy karakter van mijn ringen zal versterken!
Op school heb verder gewerkt aan mijn project en in de bibliotheek nog wat specifieke boeken bekeken, om ideeën op te doen voor mijn eigen versie.
In de avond deed ik een fotoshoot met de oranje lampion ring die ik als opdracht voor mijn buur Monica gemaakt had! Na een half uur kwam ze eindelijk uit haar kamer, geheuld in een prachtige outfit en voorzien van bijpassende make-up!Hier het resultaat.
Donderdag 9 mei hadden we de hele dag les van Lucia. In de ochtend hadden we de Beauty Presentaties. Iedereen moest foto's verzamelen om jouw kijk op schoonheid te laten zien. Daarna kreeg je daarover opmerkingen van Lucia en de groep. Wat we niet wisten is dat de foto's moeten aansluiten bij je werk, omdat schoonheid en sieraden altijd met elkaar verbonden zijn. Schoonheid betekend echter niet alleen mooi, want iets lelijks, gebroken, verbrand enz. kan ook een zekere schoonheid in zich hebben! Na het laten zien van mijn foto's kreeg ik te horen dat ze teveel aansluiten op mijn werk. Wanneer ik foto's zou willen laten zien naast mijn sieraden, moet ik het iets verder weg zoeken dan de schoonheid van de natuur. Veel van mijn foto's zijn daarnaast stereotiepe mooi en dat zal iedereen aanspreken. Mijn werk is echter niet stereotiep, dus dat gedeelte sluit niet op elkaar aan.
In de middag bespraken we de concepten voor de boeken, met chips en wijn op het dakterras van de school. Het was vandaag zo heet, dat je zelfs de schaduw maar weinig verkoeling vond. 
Vrijdag 10 mei stond ik vroeg op omdat een vlucht naar Nederland op het programma stond! Ik moest om 7 uur de trein halen naar Pisa en toevallig vertrok Donato rond dezelfde tijd naar Milaan. We konden dus een taxi delen die ons voor de deur kwam ophalen en naar het station reed. Scheelt weer met alle bagage. Ik had namelijk een weekendtas vol met kleding en houten objecten en een koffer vol met alle 38 ringen en mijn ebbenhouten sieraden.
Vanaf Pisa vloog ik samen met klasgenoot Lavinia naar Nederland. Zij gaat waarschijnlijk stage lopen bij een sieraad kunstenaar Ralph Bakker in Rotterdam. Bij het zien van alle bewolking boven Nederland en de kou die bij het openen van de deur het vliegtuig in stroomde, wist ze niet zeker meer of ze wel een klein jaar in Nederland wil wonen! Ondanks dat mijn bezoek maar kort is en voor school, was het toch leuk en gezellig om mijn familie weer even te zien. Later meer over mijn bezoek aan Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten