zaterdag 9 februari 2013

Nieuwe technieken

Maandag 4 januari ging ik verder met het project in ebbenhout. De ruwe vorm had ik uit het blok hout gehakt en nu was het moment aangebroken van afwerken. Voor het weekend had ik al een klein begin gemaakt met afwerken en voorzag toen al dat het een hele klus zou worden! Met de vijl probeerde ik het makkelijkste stuk glad te krijgen, maar het kostte toch nog veel tijd en ik vond het ruwe effect mooier. Ik besloot om bolfrezen in verschillende maten te gebruiken en zo had ik het object in een veel sneller tempo afgewerkt.


Rond half 3 had ik een gesprek met Lucia en Doris en de kritieken waren heftig. Ze hadden allebei een lading minpunten te bespreken, maar benadrukte dat het erbij hoort als je een kunstopleiding volgt! Ik kreeg de opdracht om meer gereedschappen te kopen, om sneller en makkelijker te kunnen werken. Daarnaast vonden ze mijn object van ebbenhout absoluut geen Kunst, maar meer een Afrikaans beeldhouw werkje! Verder besteedde ik teveel tijd aan de proefjes; Lucia benadrukte nog eens dat het slechts proefjes zijn en nog geen meesterstukken. Om dit te doorbreken kreeg ik de opdracht om mijn object uit ebbenhout in tweeën te zagen om er een ander materiaal mee te combineren.
In de middag heb ik nog even verder gewerkt en ben daarna op pad gegaan om meer speciale houtgereedschappen te kopen.
Dinsdag 5 januari ben ik proefjes gaan maken met het gebruik van giethars. Ik probeerde uit om dit te kleuren met verschillende kleurstoffen en om te gieten in verschillende mallen. Vormen die ik gemaakt had van hout, drukte ik in de klei en goot daar giethars in. 
Het object van ebbenhout wilde ik combineren met een deel van giethars. Daarvoor maakte ik een mal van het object in siliconen en dit moest een dag drogen.
Van een paar weken geleden had ik nog rivierhout liggen en daar zat een stuk bij die me deed denken aan boomwortels. Voor mijn concept had ik bedacht dat de sap stroom het verbindende element is tussen de worstelen en takken van een boom. In een proefje zaagde ik het hout door het midden en freesde de holte waar de sap stroom doorheen loopt groter. Vervolgens heb ik deze week meerdere lagen giethars eroverheen laten druppelen, waardoor een soort sprookjes boom ontstond. 
Aan het einde van de dag had ik een gesprek met de kunstgeschiedenis docent Riccardo over mijn concept en hij vertelde hoe ik op een andere manier daartegenaan kan kijken. Ik kreeg tips mee van kunstenaars en een oude mythe van Plato die ik zou kunnen bestuderen.
Woensdag 6 januari was de siliconen mal uitgehard en kon ik deze opensnijden. Gelukkig zat het hout niet vastgeplakt aan de mal en kon ik deze er zo uithalen. Nu kon ik de mal dicht tapen en er giethars in laten gieten. Ik koos voor een groene kleur, omdat groen in de plantenwereld staat voor leven en dit in contrast is met het zwarte ebbenhout.
Verder maakte ik vandaag een object van 3 vormen gecombineerd. Een week eerder had ik een object gehakt uit hout en de zijkant daarvan had een interessante vorm waar ik wat mee wilden gaan doen. Het resultaat is op de foto hieronder te zien. Een deel is verbrand hout en een deel is gegoten giethars.
Donderdag 7 januari was ik weer een hele dag vrij en de tijd om aan mijn project verder te werken. Het spannende moment was aangebroken om het gegoten giethars object uit de mal te halen..! Helaas was het resultaat niet wat ik gehoopt had... Ik probeerde om een doorzichtige resultaat te verkrijgen, met een groene waas erin. Het object was mooi gegoten, maar volledig groen doorschijnend. Ik besloot om het gieten meteen opnieuw te doen met een groen en blauwe kleur gecombineerd. Blauw is de kleur van water, en water is de basis van het leven op aarde.
Verder deed ik een proefje waarbij ik gaten boorde in doorzichtig plexiglas. Er ontstond een soort woud van lijnen die uit twee richtingen, net niet bij elkaar kwamen.
Verder ben ik hout gaan verbranden en zocht ik uit hoe je het vlekken kunt voorkomen. Doris gaf de tip om ook het verbrandde hout te omhullen met giethars, want door de structuur trekt dit in het hout in en zal het een niet al te glimmend resultaat opleveren.
Vrijdag 8 januari werd de week afgesloten met een les goudsmeden. Ik maakte vandaag het begin aan de scharnieren. Na het uitvijlen van alle ronde holtes, kon ik passende buisjes vast solderen en gelukkig was het soldeer in een keer rond gevloeid!


In de middag haalde ik het giethars object uit de mal en dit keer was ik wel tevreden met het resultaat! Met een van te voren uitgedacht plan, zaagde ik het ebbenhouten object in tweeën en deed hetzelfde met het giethars deel. Vervolgens verlijmde ik een deel ebbenhout en een deel giethars met elkaar, waardoor er twee nieuwe objecten ontstonden! Hoewel de vorm nog flink bewerkt moest worden om de delen mooi op elkaar te laten aansluiten, was ik toch al blij met het resultaat.
Zaterdag 8 januari heb ik een ronde door de Toscaanse heuvels gelopen, richting de San Miniato kerk. Deze kerk uit 1207 wordt door veel Italianen geroemd als een van de mooiste en meest authentieke van Italië, dus daar moest ik nog een keer naar binnen! Daarnaast is het zonder meer de mooist gelegen kerk van Florence, met een prachtig uitzicht over de stad en rustieke groene heuvels en kleine dorpjes.
Ik begon met een wandeling over de begraafplaats. Ik heb nog nooit een begraafplaats zoals deze gezien. Het kerkhof stond vol met grafmonumenten; de een nog mooier en grootser dan de ander. Sommige leken op miniatuur kerken en anderen hadden weer iets weg van een boeddhistische tempel.

Daarna ben ik de kerk in gegaan en deze was inderdaad heel erg mooi. De kerk doet heel erg oud aan en was vrij donder vanbinnen. Bijzonder is dat het interieur nagenoeg in de oorspronkelijke staat bewaard is gebleven. Naast de crypte, was er een verhoogd koor waar met je met een trap naartoe kon lopen. De kerk was rijk aan 14e eeuwse fresco's en een kapel met geglazuurd terracotta. Bijzonder was een niet voltooide fresco, waar je kon zien hoe de kunstenaar de voorstelling op de muur had geschetst.