zondag 3 februari 2013

Is de lente op komst?


Zondag 3 februari ging ik op pad om Ford Belvedere te bezoeken, maar wegens een paar fatale ongelukken vanaf een trap of iets dergelijks, is het per direct gesloten… Toen ben ik maar naar het dichtbij gelegen Villa Bardini gelopen, om de tuin te bezoeken!
Het is altijd weer heerlijk om even te ontvluchten uit de stad en te lopen door rustige tuinen of de Toscaanse heuvels! Een statige oprijlaan slingert de heuvel op, naar de op de top gelegen rozze villa Bardini. Een klein paatje leidde je door het bovenste deel van de tuin, waar je een mooi zicht had op een aangelegde rivier en klassieke beelden. Het pad kwam uit bij een kleine kunstgrot en daarachter een groot koffiehuis. Vanaf het terras had je een prachtig uitzicht over Florence. 
Aan de rechter kant van het terras leidde, een met blauwe regen,  begroeide loopgang naar beneden. Het is nu winter, maar straks in de lente ga ik zeker terug om de spectaculaire bloemenzee te zien!




Het ticket was ook geldig voor de Boboli tuin en 3 kleine musea die daarbij horen. Deze grootse paleistuin was nu een beetje kaal zonder alle mediterrane potten vol palmen en citrusvruchten, maar het blijft een mooie plek. Toen ik in de zon mijn lunch aan het opeten was, constateerde ik dat het grasveld vol stond met krokussen, is de lente op komst?!!
Vandaag bezocht ik het laatste museum dat ik hier nog niet gezien heb: Galleria del Costume, in een nieuw gebouwde vleugel van Palazzo Pitti. Men wilde vroeger wat royalere kamers, dan het oude paleis en bouwde er dus een stuk aan vast! In dit kleine museum was een tentoonstelling te zien van een scala aan klassieke kledingstukken en haute couture uit iets recentere tijden. De topstukken waren niet zozeer mooi, en in een hele slechte staat, maar bijzonder: de originele 16e eeuwse kledingstukken van Cosimo de Medici en zijn vrouw. 
Daarna bezocht ik Grotta del Buontalenti, die op enkele tijden per dag opengesteld wordt. 
Deze kunstmatige grot, aangelegd tussen 1583 - 1587 bestaat uit drie kamers, waarvan de muren zijn bekleed met cementsculpturen, beelden en schelpen. Het plafond is versierd met weelderige fresco's van natuurtaferelen. De gevangenen, een groep grote, ruwe beelden van Michelangelo, stond een lange tijd op de hoekpunten van de eerste kamer (nu stonden daar de replica's). In de tweede kamer stond het grote beeld Theseus and Helen, maar het meesterwerk stond in de derde kamer: de Venus van Giambolgna. 



Na een mooie wandeling, liep ik tegen zonsondergang naar het centrum van de stad, waar ik aan het kijken was hoe een schilder de Ponte Vecchio aan het schilderen was. Opeens kwam er een grote groep traditioneel gekleedde mensen aan! Carnaval in Venetië is al in volle gang en ook in Florence is het feest tegen het einde van vorige maand al ingeluid! Ik hoorde van mijn klasgenoten dat carnaval hier vooral door elke vereniging apart gevierd wordt en daar merk je op straat dus niet heel erg veel van. Behalve wat verkleedde mensen hier en daar en confetti op de grond!











4 opmerkingen:

  1. Hoi,
    Ik heb een vraag over jouw studie. Op het moment zit ik er ook aan te denken om in Florence te gaan studeren. (iets met kunst, zoals jij doet) Ik zit in het 4e jaar van mijn Havo opleiding. Ik vroeg me af of jij wat meer weet over de toelatingseisen tot zo'n opleiding. (Alchimia, in jouw geval)
    Op veel sites las ik dat je een universitair erkend diploma nodig hebt of een academisch jaar kunt hebben daar, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of ik Florence kan gaan studeren, nadat ik een Havo diploma heb gehaald. Ik zou het fijn vinden als je me daar wat meer informatie over kunt geven :)

    Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lisa,
    Leuk dat je geïnteresseerd bent om misschien in Florence te gaan studeren, ik kan het alleen maar aanbevelen! Het is een prachtige en leuke stad om te wonen en een kunststad bij uitstek.
    Ik ben na de middelbare school naar de Vakschool in Schoonhoven gegaan, om te leren goudsmeden (sieraden maken). Toen ik afgelopen maart van Alchimia Contemporary Jewellery School hoorde, heb ik een afspraak in Nederland kunnen regelen met een van de directrices die haar dochter in Amsterdam kwam bezoeken. Voor dat gesprek moest ik een portfolio meenemen, met in mijn geval vooral sieraden. De opleiding bestaat uit 3 jaar, maar ik wilde alleen het laatste jaar doen en daarom werd er tijdens het gesprek vooral gekeken of ik daar goed genoeg voor ben. Belangrijk is het dat je interesse en enthousiasme toont en engels kunt spreken om de lessen te volgen.
    Buiten Nederland zijn kunstopleidingen vaak privé scholen (zoals Alchimia) en daar zijn de toelatingseisen minder strikt, dan voor de openbare academies en universiteiten. Ik weet dus niet wat voor die opleidingen de toelatingseisen zijn, maar vaak moet je voor kunstopleidingen een portfolio hebben en in het buitenland een bepaalt niveau engels beheersen. Of je een portfolio nodig hebt hangt er natuurlijk vanaf of je geïnteresseerd bent om kunstgeschiedenis te studeren, de kunstacademie wilt gaan doen of een opleiding waar je bijv. sieraden leert maken en vormgeven.
    Ik denk dat het zeker mogelijk moet zijn om na de middelbare school meteen in Florence te studeren. Je moet voor jezelf bepalen wat voor kunstopleiding je wilt gaan doen, zodat je weet wat de toelatingseisen van die opleiding zijn. Voor Alchimia en Le Arte Orafe jewellery school (waar in het Italiaans les gegeven wordt), kan je in het eerste jaar starten ook al heb je nog geen kennis over het maken van sieraden.
    (Wanneer je naar een openbare school gaat in het buitenland, kan je daar studiefinanciering voor aanvragen, maar wil je die in september ontvangen moet je minimaal 3 maanden van te voren beginnen met de procedure).
    Ik hoop dat ik je wat verder geholpen heb, nieuwe vragen zijn altijd welkom!
    groet Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Koen,
      Bedankt voor de informatie! Je hebt me al een heel stuk op weg geholpen!
      Ik vroeg me eigenlijk nog af hoe het zit met de kosten, de taal waarin de lessen gegeven worden en een middelbaar diploma.
      Ik weet het niet zeker, maar in vergelijking met Nederland lijkt mij dat een opleiding in Florence duurder is, zeker als je daarbij alle overige kosten bij optelt, zoals bijvoorbeeld een woonruimte. Weet jij daar misschien wat meer over?
      Op het moment zit ik in 4 Havo. Mocht het zo zijn dat ik niet zal slagen voor mijn Havo diploma, weet jij toevallig of dat verschil uitmaakt? Dus of ik zowel met een VMBO of een Havo diploma toegelaten kan worden (op Alchimia, of misschien andere scholen die je kent)?
      Sinds dit jaar houd ik een portfolio bij waar ik mijn werk in stop (vooral foto's van mijn werken), want ik heb Beeldende Vorming als keuzevak gekozen.
      Ook vroeg ik me af of er een mogelijkheid is om in het Engels les te krijgen op Alchimia, want ik kan geen Italiaans ;)

      (Ik hoop dat ik niet al te moeilijke vragen heb gesteld!)

      Groetjes,
      Lisa

      Verwijderen
    2. Hoi Lisa,
      Op Alchimia wordt er engelse les gegeven, dus dat is geen probleem. Het diploma van de middelbare school is niet belangrijk voor deze opleiding, je word toegelaten op basis van je portfolio, maar ik weet niet of dit voor alle kunstopleidingen in Florence geldt!
      Veel van de kunstopleidingen zijn privé scholen en daar kan je dus geen studiefinanciering voor krijgen. Als je geïnteresseerd bent naar de kosten van Alchimia verwijs ik je door naar deze link: http://www.alchimia.it/english/courses/course_basic_1.htm Bij het volgen van de totale opleiding (3 jaar), krijg je korting. Hiervoor krijg je veel persoonlijke begeleiding en de klassen zijn met maximaal 12 studenten niet groot. Op de site van DUO is geloof ik een lijst te vinden van erkende opleidingen in het buitenland, waar je studiefinanciering voor krijgt.
      Florence is een dure stad in alle opzichten. Eten en drinken kost iets meer dan in Nederland en veel kamers zijn behoorlijk aan de prijs: vergelijkbaar met grote steden als Utrecht of Amsterdam. Er zijn goedkope kamers te vinden rond de 250 per maand, maar ook hele dure tussen de 300 - 500 per maand. Bij Alchimia hebben ze een secretaresse en zij heeft mij geholpen bij het vinden van een kamer. Goed om te weten is dat alle kamers gemeubileerd zijn, wat heel veel gedoe scheelt met verhuizen! Over het algemeen is het niet moeilijk om een kamer te vinden, een klasgenoot van mij had in Augustus binnen een week een andere kamer gevonden.
      Ik hoop dat ik al je vragen beantwoord heb!

      Groet Koen

      Verwijderen